"De focus op prijs is zonde van ons vak. Het verleidt tot het stellen van zo min mogelijk vragen."

"De meest noodzakelijke vragen worden gesteld om te voldoen aan de regels, maar daaruit komt niet altijd een goed hypotheekadvies voor de consument." Dat zegt Paul van der Meijs, directievoorzitter van De Hypotheker, tegenover NUgeld.nl.

"Er is verschil in de waarde van advies. Onze klanten komen de helft minder vaak in de financiële problemen." Volgens Van der Meijs komt dat onder andere door de "paard-vraag".

"Wij kijken wat er maandelijks binnenkomt en uitgaat, daar komen ook hobby’s bij kijken. Als iemand paardrijdt, stellen we de vraag of diegene een eigen paard heeft. Als het antwoord ja is, kunnen alle standaardmodellen in de la blijven liggen. Het is een dure hobby, dat heeft invloed op de vraag welk bedrag verstandig is om te lenen."

Hypotheekadvies

Uit onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) blijkt dat de consument minder is gaan betalen voor hypotheekadvies sinds de invoering van het provisieverbod op 1 januari 2013. De consument betaalt gemiddeld 1.749 euro voor hypotheekadvies. Bij de Hypotheker ligt de richtprijs op 2.650 euro.

Wel kan de prijs voor de consument omlaag als hij of zij zelf stukjes werk overneemt. "Als onze administratie-uren afnemen, kunnen we scherper prijzen. Een mengvorm van advies en zelfredzaamheid is een prima concept. De hele markt gaat daar naar toe, ook wij zullen dat gaan uitbreiden."

Execution only

De Hypotheker biedt geen execution only-dienstverlening, een goedkope vorm waarbij de consument zonder advies een hypotheek afsluit. "Wij zijn in eerste plaats adviseur. De consument moet in staat zijn om zelfstandig producten af te nemen, maar het moet wel een verstandige keuze zijn."

"De huidige kennis- en ervaringstoets die andere aanbieders daarvoor gebruiken, is niet voldoende om te concluderen of de consument weet wat hij doet. Dat vinden wij risicovol."

Service-abonnement

Een andere concept dat door het provisieverbod aan populariteit wint, is het service-abonnement. Bij De Hypotheker sluit 10 tot 20 procent een abonnement à 15 euro per maand af.

"We bieden standaard nazorg. Maar als je wilt dat we intensiever met je huishoudboekje blijven meekijken, hebben we het abonnement. De drempel voor consumenten om ons te benaderen ligt dan lager."

Hypotheekrente

Steeds meer consumenten kiezen ervoor om de hypotheekrente lang vast te zetten, vijftien of zelfs twintig jaar. Dat komt, volgens Van der Meijs, mede door nieuwe toetreders als verzekeraars en pensioenfondsen die hun geld graag langer in de markt zetten dan banken. "Daardoor zijn de tarieven boven tien jaar ook aantrekkelijk geprijsd."

Het aantal consumenten dat de hypotheekrente langer dan tien jaar vastzet, is sinds 2011 gestegen van 17 naar 37 procent. "We zien een duidelijke tendens naar langere rentevaste periodes. In de eerste maanden van dit jaar in versterkte mate."

De huidige hypotheekrente ligt dan ook op een laag niveau. "Je kan het bijna niet meer kan zien", grapt Van der Meijs. "Het kan misschien nog wel iets lager, vooral door de toegenomen concurrentie op de markt, maar heel langzaam zal het weer gaan klimmen."

Woningmarkt

De Hypotheker ziet sinds de zomer een toename in vraag naar hun diensten, wat het herstel van de woningmarkt bevestigt. "De eerste maanden van dit jaar zien we dat het aantal klanten stabiel blijft op het niveau van eind vorig jaar; de stijgende lijn zet niet door."

"Maar morgen begint de lente en dan is de woningmarkt het meest actief, dus het zou zomaar weer kunnen toenemen."

Provisieverbod

Van der Meijs is niet rouwig om het provisieverbod. "Ik vind dat ons vak mooier is geworden na de invoering. De consument is kritisch en dat stuwt ons naar een hoger niveau."

"De consument zal steeds meer zaken zelf doen, wat overblijft is de kern van ons vak. Dat betekent dat er minder mensen in de branche actief zullen zijn, maar wij verwachten niet te krimpen. We willen nog iets meer van de markt naar ons toe halen."