Makelaars werken steeds vaker met een verkoopstylist om huizen zo optimaal mogelijk te presenteren. De verkoop van woningen is immers vooral een digitale strijd.

“Funda heeft 3 miljoen bezoekers per maand en er zijn het afgelopen jaar ongeveer 120.000 woningen verkocht."

"De digitale presentatie, met goede foto’s, is essentieel”, aldus een woordvoerder van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) tegenover ING.

“Voor de recessie kon een koper uit gemiddeld zeven woningen kiezen die pasten bij z’n vraag. Inmiddels zijn dat er meer dan twintig.”

Opvallen

Het is dus van belang om op te vallen. “Jouw woning moet de groene appel zijn in een bak met rode appels”, vertelt Femke Apontoweil, directeur van Koozi, een bedrijf gespecialiseerd in verkoopstyling oftewel ‘het opleuken van huizen’.

“Er zijn collega’s die beweren dat er 80 procent meer huizen worden verkocht door hun stylingadviezen. Ik ga dat soort uitspraken niet doen. Je kan het simpelweg niet bewijzen”, verklaart Apontoweil.

“Ik durf wel te stellen dat we voor de recessie woningen boven de vraagprijs verkochten omdat ze er leuker uitzagen. Nu verkopen we ze vooral sneller.”

Styling

Verkoopstyling is een vast onderdeel geworden van de verkoop van een woning, stelt Apontoweil, die ook les geeft aan NVM-makelaars. “In het begin werd ik gevraagd als een huis heel lang te koop stond. Nu schakelen makelaars me al in voordat de verkoop begint.”

Volgens haar werkt 70 procent van de makelaars samen met een stylist. “Het is belangrijk dat het huis neutraal oogt. Kopers willen kunnen zien hoe hun inrichting in het nieuwe huis zou passen.”

Ook adviseert ze om eerst de concurrenten te bekijken. “Wij gaan zelf ook op Funda kijken. Welke huizen staan er nog meer in de omgeving te koop? Hoe zien ze eruit en wat is de prijs?”

Doelgroep

Hou ook de doelgroep goed voor ogen, adviseert Apontoweil. “Wil je gezinnen aanspreken? Als je huis vier slaapkamers heeft, en er is er maar één ingericht met een bed, dan zal dat de doelgroep niet aanspreken."

"Kijk naar elke afzonderlijke ruimte. Vaak hebben huizen een rommelkamer – zet er een bureau in, en je hebt een studeerkamer.”

Een leeg huis werkt ook niet bevorderlijk. “Het lijkt dan veel kleiner. Zet je een grote plant neer, en een bank en een tafel, dan zien mensen de verhoudingen al. Kopers letten op sfeer. Een lege woning loop je zo weer uit.”