Geld is een steeds grotere motivatie voor Nederlanders om energie te besparen. Waar in 2014 nog 61 procent van de Nederlanders aangaf dat ze energiebewust leven vanwege hun portemonnee, geeft dit jaar 95 procent op hun energieverbruik te letten vanwege financiële redenen. 

Dit blijkt uit onderzoek van energiebedrijf E.ON onder ruim 1.000 Nederlanders boven die achttien jaar.

Het onderzoek toont ook aan dat Nederlanders minder energiebewust lijken te leven. In 2014 gaf 94 procent aan op zijn energieverbruik te letten, dit percentage daalde in 2015 naar 78 procent. 

De daling is volgens de onderzoekers vooral te wijten is aan de lage betrokkenheid van Nederlanders bij energie. Het op eigen initiatief in huis halen van de nieuwste snufjes op het gebied van energiebesparende middelen, loopt niet storm. 

3 procent van de Nederlanders heeft een zonneboiler in huis en de gemiddelde hoeveelheid huishoudens met zonnepanelen is 6 procent. Daarentegen douchen Nederlanders wel graag energiezuinig; de besparende douchekop blijkt wel populair (55 procent). Traditionele besparingsmiddelen zoals dubbelglas (86 procent) en isolatiemateriaal (64 procent) zijn veruit het meest toegepast.