In het dagelijks leven van huizenkopers verandert er zo veel dat hypotheekadviseurs na het afsluiten van de hypotheek meer nazorg zouden moeten bieden. De adviseurs zouden zich pro-actiever op moeten stellen.

Dat zegt een woordvoerder van Vereniging Eigen Huis (VEH) donderdag aan NU.nl.

Uit onderzoek van de VEH onder ruim zestienhonderd leden bleek dat na het afsluiten van een hypotheek het vaak ontbreekt aan nazorg van de hypotheekadviseur.

De VEH noemt het opvallend dat 47 procent van de ondervraagden na het afsluiten van de hypotheek geen contact heeft gehad met zijn adviseur. "Een hypotheek heeft een looptijd van dertig jaar. In die jaren vinden gebeurtenissen plaats die contact met de hypotheekadviseur noodzakelijk maken", aldus de woordvoerder.

"Echtscheidingen, werkeloosheid, gedwongen verkoop van het huis. Het zijn allemaal zaken die in dertig jaar tijd voorkomen en vragen over de hypotheek oproepen. Men kan op een heleboel bezuinigen, maar niet op de hypotheek."

Initiatief

Volgens de VEH is driekwart van het contact met de hypotheekadviseur op initiatief van de klant. Het merendeel van de adviseurs laat weinig tot niets van zich horen als daar wel een aanleiding voor is.

Bijvoorbeeld bij wijzigingen van wet- en regelgeving waardoor een aanpassing van de hypotheek verstandig kan zijn. Of als het door de lage rente voor de klant voordelig is om zijn hypotheek over te sluiten of om de rente te middelen.

De vereniging wil dat consumenten vooraf duidelijkheid krijgen over wat zij aan nazorg van de adviseur mogen verwachten en wat daarvoor moet worden betaald