BERLIJN - Tijdens het wereldkampioenschap voetbal vervoeren de Duitse spoorwegen vijftien miljoen WK-gangers. Dat zijn er vijf miljoen meer dan werd verwacht. Het hogere aantal reizigers is vooral het gevolg van de grote belangstelling voor de festiviteiten in de Duitse binnensteden tijdens het WK.

Als een van de hoofdsponsors zijn de Duitse spoorwegen actief betrokken bij de promotie van het sportevenement. Het belangrijkste doel van de Duitse spoorwegen was om hun imago op te poetsen en nieuwe vaste klanten te werven. Hartmunt Mehdorn, topman van het Duitse staatsbedrijf, verwacht dat alle moeite en geld die de onderneming in het tournooi heeft gestoken, ruimschoots worden terugverdiend.

"De treinen waren druk bezet, van forenzentreinen tot de internationale hogesnelheidstreinen. Alles wat kon rollen werd gewassen, gepoetst en ingezet", aldus de topman. In de afgelopen vier weken zijn 370 extra ritten opgenomen in het Duitse spoorboekje. Vernielingen door hooligans en storingen vanwege de hitte zijn uitgebleven.

Begin juni maakte de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa bekend 200.000 meer tickets verkocht te hebben dan in dezelfde maand van vorig jaar. De maatschappij zette grotere vliegtuigen in dan normaal. Behalve de langeafstandsvluchten zaten ook de binnenlandse vluchten vol. Dat gold zeker voor de periode rond de halve finales in Dortmund en München en geldt ook voor de finale in Berlijn op 9 juli.