AMSTERDAM - De verkoop van platte tv's is vorige week twee maal zo groot geweest als in een gemiddelde week. Veel mensen willen het WK voetbal, dat vrijdag in Duitsland begint, op een technologisch zo modern mogelijk toestel volgen. Vorige week gingen 20.000 platte tv's over de toonbank. Normaal zijn dat er 9000.

Dat meldde onderzoeksbureau GfK Benelux Marketing Services (GfK MS) vrijdag. Het bureau verwacht dat de totale verkoop van platte tv's dit jaar uitkomt op 900.000 stuks, een toename van 88 procent ten opzichte van vorig jaar. Dit aantal vertegenwoordigt volgen GfK een waarde van 900 miljoen euro.

Niet alleen het WK Voetbal stimuleert de verkoop, ook technologische ontwikkelingen spelen een rol. Het gaat dan om digitale televisie en HDTV, aldus GfK.

Scherpere beelden

In Nederland zijn er echter maar weinig mensen die voetbal zullen kijken in HDTV, een hoogwaardige beeldkwaliteit. De kabelbedrijven Essent en Casema schatten dat er 16.000 kastjes zijn verkocht waarmee de scherpere beelden te ontvangen zijn.

Philips is een belangrijke speler op de markt voor platte tv's. Het elektronicaconcern kende het eerste kwartaal van dit jaar een forse verkoop van platte HD-televisies. De groei van zeker 10 procent zet ook in het tweede kwartaal door. Philips-topman Kleisterlee zei begin april nog dat het WK nauwelijks invloed zal hebben "op het totale concern".