Tinkoff-Saxo vindt het na de aanrijding van Peter Sagan door een motor tijdens de Vuelta tijd voor actie van de organisatie en de internationale wielrenunie UCI.

De Russische formatie van eigenaar Oleg Tinkov vraagt woensdag in een open brief aan beide instanties om compensatie voor de Slowaakse renner, publieke excuses en maatregelen.

Volgens de ploeg is inmiddels voldoende bewezen dat de motor, die de groep met Sagan wilde passeren om bij de kopgroep te komen, veel te hard reed en daar niet had mogen inhalen.

Sagan liep door het incident in de achtste etappe een kans op de ritzege mis en moest een dag later bovendien de Vuelta verlaten door verwondingen die hij overhield aan de val.

Goed doel

In vijf punten legt Tinkoff-Saxo uit wat er moet gebeuren. De equipe stelt naast de publieke excuses voor dat de Vuelta-organisatie ter compensatie geld doneert aan een goed doel dat in samenspraak met Sagan wordt uitgekozen.

Er wordt daarnaast een beroep gedaan op koersdirecteur Javier Guillen om dergelijke incidenten in de toekomst te voorkomen. De boete die Sagan kreeg voor het incident, een bedrag van 275 euro voor het beschadigen van het imago van de sport, moet van Tinkoff-Saxo kwijtgescholden worden.

Tot slot wordt een beroep gedaan op de UCI, dat de regels voor het toelaten van voertuigen in koersen moet herzien en veranderingen moet doorvoeren. Tinkoff-Saxo wil dat die wijzigingen voor het begin van het nieuwe wielerseizoen geldig zijn.

De werkgever van onder anderen sportief directeur Steven de Jongh en ploegleider Tristan Hoffman sluit af met het verzoek aan UCI en Vuelta-organisatie om voor het einde van de Vuelta op zondag 13 september te reageren op de brief.

BMC

Sagan is niet de eerste renner die dit seizoen wordt aangereden tijdens een wedstrijd. Het overkwam Jesse Sergent van Trek tijdens de Ronde van Vlaanderen, Jakob Fuglsang van Astana bij de Tour de France en BMC-renner Greg Van Avermaet in de Clasica San Sebastian.

Jim Ochowicz, eigenaar van het BMC van Van Avermaet, stuurde dinsdag al een open brief naar de UCI over de veiligheid van de renners. De Amerikaan stelt dat die in gevaar was op diverse momenten in de Vuelta. Zo werd een deel van de ploegentijdrit over het strand verreden.

Ochowicz betoogt onder meer dat het parcours beter geïnspecteerd moet worden en maanden van tevoren goedgekeurd dient te worden door de UCI. Het peloton is volgens hem te groot, net als het aantal voertuigen dat achter de wedstrijd aanrijdt. Daarnaast wil Ochowicz dat duidelijk wordt wie aansprakelijk is voor de veiligheid bij elke koers.