Wielrennen

Mollema roept op tot maatregelen om aantal valpartijen terug te dringen

Bauke Mollema vindt dat de autoriteiten in het wielrennen maatregelen moeten nemen om de veiligheid in het peloton te vergroten.

De 28-jarige renner van Trek blikt aan de vooravond van de Tour de France terug op de editie van vorig jaar, toen er veel valpartijen waren. Topfavorieten Chris Froome en Alberto Contador staakten zelfs de strijd nadat ze onderuit gingen in de beginfase.

"Valpartijen horen in zekere zin bij het wielrennen, maar vorig jaar was het gewoon te veel", schrijft Mollema in een weblog op Cyclingnews. "Nu gaat waarschijnlijk hetzelfde gebeuren. Het is vreemd dat er niets is veranderd."

"De UCI, de koersorganisatoren, de teams en de renners doen er niet echt iets aan. Het lijkt wel of ze zeggen: 'Oh, er was een crash'. En dan gaan ze verder tot de volgende valpartij."

Stress

Volgens Mollema wordt er tegenwoordig meer gevallen dan vroeger omdat de stress is toegenomen. "Het niveau is hoger geworden, de verschillen zijn steeds kleiner. Veel renners denken in de top tien te kunnen eindigen van het klassement of hoge ogen te gooien in een etappe. Daarom wil iedereen voorin zitten - en dat gaat natuurlijk niet."

"De meeste valpartijen worden echter veroorzaakt doordat teams met zes, zeven en acht renners bij elkaar rijden en de ploegen elkaar proberen te passeren. Renners nemen te veel risico om in het wiel van een ploeggenoot te blijven."

De oud-renner van Belkin draagt een aantal oplossingen aan. "De organisatoren moeten echt goed naar het parcours kijken, zeker naar de laatste 25 kilometer. Een commissaris van de UCI zou het traject moeten bestuderen om te garanderen dat er geen gevaarlijke obstakels in de finale zijn. Ik las berichten over gevaarlijke aankomsten in de Ronde van Zwitserland, terwijl dat land de mooiste en beste wegen van Europa heeft."

Mollema constateert ook dat het peloton te groot is. "Het is beter om te koersen met minder en kleinere ploegen. Zeker in de grote rondes, maar ook in andere belangrijke wedstrijden. Aan de Amstel Gold Race, met al die smalle wegen, doen tweehonderd coureurs mee. Waarom?"

"Het zou beter zijn als elk team nog maar zes of zeven renners zou opstellen in World Tour-koersen, met een maximum van acht in grote rondes. Dat maakt de koers ook meer open."

Radiocontact

Mollema denkt verder dat de veiligheid toeneemt als de zogeheten 'oortjes' (de communicatie tussen renners en ploegleiders) worden verboden.

"Sommige mensen zeggen dat het radiocontact goed is voor de veiligheid, maar eigenlijk is het maar voor een paar dingen handig. Bij een lekke band bijvoorbeeld. Of als een ambulance nadert, dan is het goed om te worden gewaarschuwd."

"Maar verder? Ik heb hier met andere renners over gesproken. Ploegleiders kunnen veel stress veroorzaken door hun renners op te dragen om op bepaalde momenten voorin te zitten. Ik denk dat het beter is de coureurs meer verantwoordelijkheid te geven. Laat renners hun eigen keuzes maken."

Tip de redactie