Astana dreigt alsnog zijn licentie voor de World Tour, die deelname garandeert aan de belangrijkste wielerkoersen, in te moeten leveren.

De UCI heeft de eigen licentiecommissie verzocht om Astana de licentie te ontnemen, zo bevestigt de internationale wielerunie.

Aanleiding is de uitslag van een audit die is uitgevoerd door de universiteit van Lausanne. Hieruit blijkt, aldus de UCI, dat Astana niet goed genoeg is georganiseerd om dopinggevallen te voorkomen.

De licentiecommissie van de UCI en de UCI opereren onafhankelijk van elkaar. Eind vorig jaar werd Astana toegelaten tot de World Tour, op voorwaarde dat er een audit zou worden uitgevoerd.

Voor de Kazakse ploeg rijden de Nederlanders Lars Boom en Lieuwe Westra en Tour de France-winnaar Vincenzo Nibali.

Astana komt later op vrijdag met een reactie. "We zijn gisteren op de hoogte gesteld van deze beslissing en zijn in gesprek met onze advocaten", laat een woordvoerder van het team weten aan Cyclingnews.

Verschillen

Volgens de UCI blijkt uit het onderzoek van de universiteit van Lausanne dat er grote verschillen zijn tussen het verhaal dat Astana enkele maanden geleden presenteerde bij de licentiecommissie en de realiteit.

De wielerunie heeft van de Italiaanse autoriteiten bovendien informatie gekregen dat leden van Astana voorkomen in het Padova-onderzoek, een geruchtmakende dopingzaak.

Afgelopen jaar publiceerde de Italiaanse krant La Gazzetta dello Sport al een lijst met renners die zouden hebben gewerkt met dopingarts Michele Ferrari.

Afgelopen seizoen werden in een korte periode vijf renners van Astana, waarvan drie gelieerd aan de beloftenploeg, betrapt op het gebruik van verboden middelen.

De bekendste van hen was Maxim Iglinski, in 2012 winnaar van Luik-Bastenaken-Luik.

Vinokoerov

Manager Alexandre Vinokoerov, die als renner een dopingschorsing kreeg opgelegd, meldde begin deze maand het onderzoek met vertrouwen tegemoet te zien.

"Ik heb tot in het kleinste detail de werking van de ploeg uitgelegd. Elke dokter heeft vijf tot zes renners, elke ploegleider ook."

"Om de drie à vier dagen is er contact met de renners en er is ook een intern controlesysteem. Ik zie niet in wat we nog meer kunnen doen", vervolgde de Kazak.

"Ik kan toch moeilijk bij elke renner een bewaker zetten? Door onbesproken nog meer grote rondes te winnen, zullen we bewijzen dat we wel geloofwaardig zijn."

Video: UCI wil Astana licentie World Tour ontnemen

Video