Merijn Zeeman begrijpt dat de organisatie van de Tour de France omwille van de veiligheid het parcours van rit vijf heeft ingekort, maar baalt dat die op het laatste moment pas is genomen.

"Veiligheid gaat boven alles, maar ik vind het jammer. Laten we nou een centraal overleg voeren over dit soort dingen en niet op het laatste moment het parcours aanpassen", aldus de ploegleider van Belkin.

"Ik heb de hele route van de Tour verkend en daar zitten wel meer wegen in waarvan ik denk dat het niet nodig is om ze te nemen."

"Nu hebben de ploegen geen inspraak en beslist de jury dit een paar uur voor de koers terwijl alle stroken er natuurlijk nat en gevaarlijk bij liggen."

Zeeman wil in de rustige wielermaanden met alle betrokken partijen praten over de veiligheid in de koers. "Deze discussie moet in de winter gevoerd worden met een grote groep. Op dat moment kennen we de gevaren van het parcours al."

"Door Lille heen in de regen was dinsdag ook al niet veilig met al die rotondes. De beslissing op zich is prima, maar waar moet het nu aan voldoen? Dat overleg zou na het seizoen op een heel breed vlak gevoerd moeten worden."

De Jongh en Knaven

De organisatie besloot twee kasseistroken te schrappen, waardoor er nog zeven overblijven. Ploegleiders Steven de Jongh (Tinkoff-Saxo) en Servais Knaven (Team Sky) konden zich wat meer vinden in de visie van organisator ASO.

"Een overleg levert vaak niks op. Het is juist goed dat er een partij is die de leiding neemt. We weten allemaal dat het een groot risico is en dan is dit de juiste keuze. Het verschil tussen de klassementsrenners en specialisten wordt steeds groter", aldus Knaven, die even later door een val zijn kopman Chris Froome zag afstappen.

De Jongh, die Alberto Contador onder zijn hoede heeft, denkt dat de jury geen andere optie had. "Wat moeten ze dan doen? Het is ook wel heel cru om dan helemaal geen kasseien meer te doen. Ze vallen ook op rotondes als het regent, dat hoort bij wielrennen."

"Iedereen zit met samengeknepen billen, maar we wisten dat dit kwam en hebben ons er goed op voorbereid. Ze hebben de kasseien dinsdag gecheckt en nu een beslissing genomen, daar moeten we het mee doen. Nu is het vingers gekruist tot de finish."

Volg de etappe in ons liveblog