HOOFDDORP - Luc Geoffroy de directeur van Euromedia, laat in een reactie aan NUsport en NRC Handelsblad weten dat hij 'erg ongelukkig' wordt van de situatie rondom de afwikkeling van de zaak-Hoogerland.

Door Nando Boers & Thijs Zonneveld

De chauffeur die in juli vorig jaar in de negende etappe van de Tour de France Juan Antonio Flecha aanreed en waardoor Johnny Hoogerland met ernstige verwondingen uit het prikkeldraad werd getrokken, was in dienst van Euromedia, een ondersteund bedrijf voor de Franse zender TF2.

Geoffroy: "Wij zitten ook met de zaak in onze maag. Ik word erg ongelukkig als ik er aan denk. Ik erken de schade die een van onze werknemers heeft aangericht, daarom wilden wij een regeling treffen met monsieur Hoogerland, en ook met monsieur Flecha."

"Maar toen we het schikkingsvoorstel zagen... tja... ik snap het bedrag, maar dat kunnen wij niet betalen. Dan zouden we de hele Tour voor niets hebben gedaan!"

Kastje naar de muur

Hoogerland en Flecha zoeken onafhankelijk van elkaar naar genoegdoening. Hoogerlands manager Aart Vierhouten en advocate Marjan Olfers spreken in het nieuwste nummer van magazine NUsport over het gevoel van het kastje naar de muur te worden gestuurd.

Hun deadline verloopt op 26 juni (dinsdag). Zijn er niet uit met Euromedia, dan spannen ze een rechtszaak aan waar, zo deelde Olfers mee, geen middel zal worden geschuwd om gelijk te halen en een schadeloosstelling te krijgen.

Verzekering

Volgens Euromedia-directeur Geoffroy moet Hoogerland zich echter melden bij de verzekeringsmaatschappij van de huurauto, dan neemt die maatschappij contact op met de verzekering van Euromedia. Vierhouten en Olfers weigeren dat. Geoffroy: "Zo werkt dat volgens het Franse recht. De verzekeringen moeten er met elkaar uitkomen."

Aan welk bedrag hij denkt kan hij niet zeggen. Over de 28.000 euro die zijn bedrijf aan Flecha heeft aangeboden zegt hij na veel aarzeling: "Daar weet ik niet zoveel van."

In het magazine van NUsport staat een uitgebreid verhaal over de zaak-Hoogerland. Het magazine ligt vanaf dinsdag in de winkel en is ook via de website te bestellen en voor de iPad beschikbaar.