Spinozapremie voor vier topwetenschappers

DEN HAAG - Vier wetenschappers hebben woensdag in Den Haag de Spinozapremie ontvangen. Psychologe Jozien Bensing, immunoloog Carl Figdor, geneticus Ben Scheres en natuurkundige Jan Zaanen werden onderscheiden voor hun baanbrekende onderzoek.

Uit handen van minister Maria van der Hoeven (Wetenschap) kregen de wetenschappers een cheque van 1,5 miljoen euro, te besteden aan onderzoek naar keuze.

De premie, ingesteld door de Nederlandse Organisatie van Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) is de hoogste Nederlandse onderscheiding in de wetenschap. Dit jaar werden de premies voor de twaalfde keer uitgereikt.

Nobelprijs

Van der Hoeven liet doorschemeren dat het weer eens tijd wordt dat een Nederlander de Nobelprijs krijgt. "Want dat zit mij een beetje dwars. Wij scoren op veel terreinen bij de wereldtop in het onderzoek. Maar alleen op het terrein van de natuurkunde hebben we het zo goed voor elkaar dat daar ook regelmatig Nobelprijzen zijn gevallen." De laatste keer was in 1999, toen Gerard 't Hooft en Tini Veltman die eer te beurt viel. De Spinozapremie wordt wel als de Nederlandse Nobelprijs aangeduid.

Bensing

Bensing (1950) is klinisch psychologe aan het Nederlands Instituut voor Onderzoek van de Gezondheidszorg en de Universiteit Utrecht. Zij wordt onderscheiden voor haar onderzoek naar de communicatie tussen artsen en patiënten. Figdor (1953) is immunoloog aan het Nijmegen Centre for Molecular Life Sciences en de Universiteit Twente. Hij paste als een van de eersten ter wereld bij kankerpatiënten een celtherapie toe die het eigen afweersysteem traint om tumorcellen aan te vallen.

Scheres

Scheres (1960) is moleculair geneticus aan de Universiteit Utrecht. Hij ontdekte welke rol stamcellen spelen bij patroonvorming en groei van plantenwortels. Zaanen (1957) is natuurkundige aan de Universiteit Leiden. Hij leverde een belangrijke bijdrage aan het begrip van hogetemperatuursupergeleiding. Dat is het verschijnsel waarbij de elektrische weerstand van sommige materialen bij temperaturen ver boven het absolute nulpunt ineens verdwijnt.

Efteling

Van de vier krijgt Zaanen, die quantummechanica (de natuurkunde en het gedrag van de kleinste deeltjes) beschouwt als de Efteling voor volwassenen, het vaakst de vraag of zijn onderzoek iets oplevert voor het algemeen nut. "Het kan me helemaal niets schelen of je er wat mee kunt. Als ik iets aflever dat in de natuurkundeboeken terechtkomt, zou ik dat prachtig vinden. Maar ik wil in de eerste plaats gewoon ontdekken hoe dingen in elkaar zitten."