'Uitsterven zeeleven tegen 2050 onwaarschijnlijk'

ROME - De situatie van vissen en schaaldieren in de wereldzeeën is momenteel niet acceptabel, maar een doemscenario waarin er over een kleine vijftig jaar bijna geen zeeleven meer zal zijn, is onwaarschijnlijk. Dat heeft de FAO, de voedsel- en landbouworganisatie van de Verenigde Naties, vrijdag laten weten in reactie op een verontrustend artikel in het wetenschappelijk blad Science.

Volgens directeur Serge Garcia van de afdeling visserij van de FAO is het "statistisch gevaarlijk" om op basis van cijfers van de afgelopen veertig jaar een dergelijke toekomstvoorspelling te doen. "Voor zo'n enorme ineenstorting is de komende vier decennia lang onverantwoordelijk gedrag van alle regeringen en industrieën nodig en een onwaarschijnlijke apathie bij de alle wereldburgers."

Overbevissing

In een wetenschappelijk onderzoek dat donderdag in Science werd gepubliceerd, staat dat als de overbevissing en vernietiging van het zeeleven in het huidige tempo doorgaat, er medio deze eeuw bijna niets meer te vissen zal zijn. Uit een analyse van wetenschappelijke data van de afgelopen veertig jaar zou blijken dat de biodiversiteit van de zeeën dramatisch is afgenomen. De onderzoekers hebben deze resultaten doorberekend naar de toekomst en komen tot de conclusie dat in 2048 alle soorten voor de ondergang zullen staan.

Volgens Garcia begint de strijd om het te tij te keren inmiddels zijn vruchten af te werpen. In ontwikkelde landen begint de situatie al te verbeteren en in ontwikkelingslanden is sprake van stagnatie, aldus Garcia in een schriftelijke verklaring.