DELFT - Medewerkers van TNO in Delft doen onderzoek naar conserveringsmiddelen waarmee het eeuwenoude oorlogsschip Mary Rose kan worden gered. Het schip, dat in 1511 werd gebouwd, dreigt langzaam te vergaan als het niet wordt beschermd tegen oxidatie.

De Mary Rose van de Engelse koning Hendrik VIII stond model voor de latere vloot van koningin Elizabeth I, die de hele wereld zou bevaren en de Spaanse Armada-vloot zou verslaan. Het schip ligt in het Britse Portsmouth en is voor het publiek toegankelijk.

Als een van de weinige onderzoeksinstellingen in Europa beschikt TNO over apparatuur die zeer nauwkeurig "het zuurstofverbruik van hout" meet. Onderzoekers kunnen met de zogenoemde Micro-oxymax de afbraak van de houtstructuur in kaart brengen en het effect van de beschermende werking van een conserveringsmiddel meten.

Zwavel

Hout dat lange tijd op de zeebodem heeft gelegen, bevat volgens TNO veel zwavel. Wanneer het hout aan de oppervlakte wordt gebracht, komt het in aanraking met zuurstof. Het zwavel oxideert dan tot sulfaat en er ontstaat zwavelzuur. Dat breekt de houtstructuur af, waardoor het hout vergaat.

"Als er niets wordt gedaan, zullen er dus belangrijke historische voorwerpen, zoals de Mary Rose, van de aardbodem verdwijnen. Daarom proberen musea hun kostbare houten stukken te conserveren. Dat houdt in dat de oxidatie van de zwavel door impregnatie met een antioxidant wordt geremd", aldus een woordvoerder.