LONDEN - Wetenschappers hebben besloten de dwergplaneet waarvan de ontdekking een felle discussie ontketende over de definitie van het woord 'planeet', te vernoemen naar de Griekse godin van de tweedracht Eris. Dat berichtte de Britse omroep BBC donderdag.

Eris werd in 2003 ontdekt en plaatste astronomen voor een dilemma. Het hemellichaam is groter dan Pluto, tot voor kort de negende en kleinste planeet van ons zonnestelsel, en had dus ook in aanmerking kunnen komen voor de planetenstatus. In dat geval zouden echter nog tientallen objecten als planeten kunnen worden aangemerkt.

De Internationale Astronomische Unie (IAU) stak daar een stokje voor. De organisatie die over de naamgeving van hemellichamen gaat, besloot vorige maand het aantal 'echte' planeten terug te brengen tot acht. Pluto werd 76 jaar na zijn ontdekking gedegradeerd tot een dwergplaneet, een nieuwe categorie waartoe ook Eris behoort. Eris werd tot dusver officieus Xena genoemd.

Trojaanse oorlog

De maan van Eris heeft de naam Dysnomia gekregen, naar de dochter van Eris, die bekendstaat als de geest van de wetteloosheid. Volgens de Griekse mythologie veroorzaakte Eris met een gouden appel met het opschrift 'voor de mooiste' een hoogoplopende ruzie tussen de godinnen Hera, Pallas Athena en Aphrodite. Die leidde uiteindelijk tot de Trojaanse Oorlog.

Ook de dwergplaneet Eris heeft veel beroering veroorzaakt. Wetenschappers voerden vorige maand tijdens een IAU-bijeenkomst in Praag verhitte debatten over wat een planeet is en wat niet. Nog altijd willen veel astronomen zich niet neerleggen bij de degradatie van Pluto. De ontdekker van Eris noemt de nieuwe naam dan ook "te perfect om te weerstaan".