AMSTERDAM - De Nederlandse man verschilt steeds minder van de Nederlandse vrouw als het gaat om zogeheten typische vrouwenzaken. Mannen geven per maand gemiddeld meer geld uit aan kleding dan vrouwen. Bovendien besteedt hij per maand ook al meer geld aan verzorgingsproducten. Daarnaast neemt de 'vrouwelijke onzekerheid' bij de man toe.

Dit blijkt uit het nationaal onderzoek dat het mannenblad Men's Health en onderzoeksbureau Trendbox lieten uitvoeren onder 780 mannen en vrouwen tussen de 18 en 50 jaar. Beiden constateren dat mannen zich veel bewuster zijn geworden van hun uiterlijk. Hij geeft zichzelf dan ook direct een hoger cijfer dan vijf jaar geleden in het onderzoek: een 7,3. In 2001 was dat 7,2.

Zeker 75 procent van de man vindt zijn uiterlijk belangrijk, maar om helemaal goed voor de dag te komen tast hij flink in de buidel. Maandelijks geeft hij gemiddeld 106 euro uit aan kleding.

Verzorging

Dat is een stijging van 50 procent ten opzichte van 2001. De vrouw geeft daar in diezelfde periode maar 69 euro aan uit. Hetzelfde geldt voor verzorgingsproducten. Een man legt daar gemiddeld 27 euro per maand voor op tafel, een vrouw 23 euro.

Ook in de gedragingen wordt de man steeds meer vrouw. Zo voelt 54 procent zich zekerder wanneer hij tijd besteedt aan zijn uiterlijk. Vijf jaar geleden was dat nog 33 procent. Zo besteedt ook een grotere groep meer aandacht aan zijn uiterlijk en vindt 61 procent van de mannen dat hij door zijn manier van kleden laat zien wie hij is. In 2001 deelde nog maar 45 procent die mening.

Sportschool

Zorgen maakt de man zich in toenemende mate over zijn uiterlijk in gezelschap en op feestjes of voor de seksuele prestaties in het algemeen, constateren de onderzoekers. Om die onzekerheid wat weg te poetsen sleutelt de man aan zijn lichaam. Hij gaat veel meer naar de sportschool dan in 2001. Dat percentage steeg van 8 procent in 2001 naar 23 procent nu.

Daarnaast scheert hij niet alleen meer het gezicht, maar ook de neus (58 procent), de schaamstreek (41 procent), de oksels en oren (30 procent).

Metroseksueel

Hoofdredacteur Jan Peter Jansen van Men's Health zegt dat de Nederlandse man zich in zeer korte tijd erg bewust van zichzelf is geworden. Het fenomeen van de metroseksueel is daar van grote invloed op geweest.

Jansen: "Daar is nu wel het überseksuele element aan toegevoegd. De metroman was narcistisch en gevoed door onzekerheid die hij zichzelf oplegde. Het empathische in de man is weer terug, ondanks zijn hoge verzorgingsgraad. Maar die is vanzelfsprekend geworden."