NIJMEGEN - Gestresste leraren moeten oppassen met hun stem. Ruim de helft van de leerkrachten in het basis- en voortgezet onderwijs krijgt problemen met de stembanden. Dat komt vooral door werkdruk en stress.

Dat concludeert logopedist Piet Kooijman van het Universitair Medisch Centrum St. Radboud, die 27 juni promoveert op zijn onderzoek naar stemklachten bij leraren. Vergeleken met andere mensen die voor hun werk veel moeten praten, hebben leraren veel last van hun stem. Jonge docenten krijgen eerder stemklachten dan oudere collega's.

Bij de afdeling keel-, neus- oorkunde van St. Radboud trof Kooijman opvallend veel leraren aan die hun stem kwijt waren. Toen hij op onderzoek uitging, bleek dat meer dan de helft van de leraren minstens eenmaal in hun loopbaan problemen krijgt bij het spreken. Bij een op de vijf leidde dit tot ziekteverzuim.

Dat vooral jonge docenten worstelen met hun stem, geeft volgens Kooijman aan dat leraren in de loop van hun carrière beter met hun stem om leren gaan. Dan gaat het vooral om het in de hand houden van stress, want temperatuur, luchtvochtigheid en akoestiek bleken minder van invloed op overbelasting van de stembanden. Ook mensen die meer praten dan iemand anders hebben niet sneller last van hun stem.