AMSTERDAM - Longontstekingen worden in Nederland met een te lange antibioticakuur bestreden. De meeste artsen schrijven bij een longontsteking een kuur van zeven tot tien dagen voor. Maar uit een onderzoek van internist Jan Prins van het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam blijkt dat een kuur van drie dagen voldoende is. Dat voorkomt niet alleen onnodig medicijngebruik, maar verkleint ook het risico op resistentie.

Driekwart van alle antibiotica wordt voorgeschreven aan patiënten met een longontsteking of luchtweginfecties. Dat de meeste artsen een kuur van zeven tot tien dagen voorschrijven, blijkt meer gewoonte dan wijsheid. Er bestaat geen wetenschappelijk bewijs voor. Uit het vrijdag in het vakblad British Medical Journal gepubliceerde artikel van Prins en zijn collega-onderzoeker Rachida el Moussaoui blijkt dat het niet nodig is.

Onderzoek

De wetenschappers verrichten hun onderzoek onder 120 patiënten van in totaal negen Nederlandse ziekenhuizen. Daaruit bleek dat het effect van de behandeling van bacteriële longontstekingen veroorzaakt door pneumokokken met drie dagen amoxicilline gemiddeld hetzelfde was als de behandeling met acht dagen.

"Daarna zijn de bacteriën dood en dode bacteriën kunnen niet meer resistent worden", stelt Prins. Hij benadrukt echter dat de kortere kuur alleen beter is bij longontstekingen en alleen als die niet te ernstig zijn. "Als je bij agressievere infecties na drie dagen stopt, komt een patiënt gegarandeerd in de problemen."

Eerder bleek al uit onderzoek van Indiase en Pakistaanse artsen naar de behandeling van longontstekingen bij kinderen dat het effect van drie dagen antibiotica net zo groot was als na vijf dagen.