AMSTERDAM - In frisdrankautomaten op scholen in de VS zal binnen een paar jaar geen cola, sinas of 7up meer te verkrijgen zijn. In de strijd tegen overgewicht bij kinderen, hebben de frisdrankgiganten, hulporganisaties en scholen de handen ineen geslagen.

Het streven is om op scholen alleen nog maar mineraalwater, vruchtensappen en magere melk te verkopen. In 2009 zal zeker 75 procent van alle scholen suikervrij moeten zijn, waardoor ruim 35 miljoen leerlingen geholpen zullen zijn.

Cadbury Schweppers, Coca-Cola, PepsiCo en de American Beverage Association (ABA) staan allemaal achter de beslissing. In augustus vorig jaar adviseerde de ABA scholen al om de verkoop van frisdranken op scholen te beperken tot 50 procent.

Fruit

Vele scholen hebben reeds snoepgoed en frisdrank vervangen door gezondere producten als fruit en sappen. Op de meeste basisscholen wordt al helemaal geen frisdrank verkocht.

Een blikje frisdrank kan tot twintig theelepels suiker bevatten.