AMSTERDAM - Zwangere vrouwen met veel stress krijgen vaker huilbaby's. De pasgeborenen van moeders die het rustiger aan doen, huilen veel minder. De stress is van invloed op lichamelijke processen bij de zwangere vrouw, die weer gevolgen hebben voor de ontwikkeling van het kind.

Dat is een van de resultaten van het vrijdag gepubliceerde onderzoek 'Amsterdam Born Children and their Development' (ABCD) door de GGD en het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam.

De onderzoekers wilden weten wat de invloed is van bepaalde factoren tijdens de zwangerschap op de gezondheid van baby's. Sinds 2003 volgen de wetenschappers ruim 8000 vrouwen en hun pasgeboren kinderen.

Ghanezen

Verder blijkt uit de studie dat kinderen van allochtone moeders ongezonder zijn dan die van autochtone moeders. Vooral onder Surinamers en Ghanezen is de kindersterfte hoog. Dat komt omdat de moeders vaker slecht Nederlands spreken en daardoor minder gemakkelijk naar een dokter gaan. Ze ondergaan bijvoorbeeld later de eerste zwangerschapscontrole. Het is dan vaak te laat om nog wat te doen aan aangeboren afwijkingen.

"Voor etnische groeperingen is Nederlands een goed medicijn", zegt projectleider van het onderzoek G. Bonsel dan ook. Daarnaast pleiten de onderzoekers ervoor dat zwangere vrouwen voorlichting krijgen in hun eigen taal.

Geboorte

De onderzoekers hopen in de toekomst nog meer ontdekkingen te doen. Ze blijven 7000 van de onderzochte kinderen volgen totdat die volwassen zijn. De wetenschappers willen bewijs verzamelen voor de zogeheten Barker-hypothese. Deze Britse onderzoeker bedacht als eerste dat de gezondheid van kinderen al voor hun geboorte wordt beïnvloed.