SYDNEY - Een passagiersvlucht van Amsterdam naar Sydney in twee uur tijd. Moet kunnen, denken Britse en Australische wetenschappers. Zaterdag deden ze een proef met een bijzondere straalmotor waarmee zeven keer de snelheid van het geluid (9000 kilometer per uur) moest worden bereikt. Of dat ook is gelukt, wordt nu onderzocht.

De zogeheten Hyshot III werd in Australië gelanceerd op de rug van een draagraket. Het gevaarte ging eerst driehonderd kilometer naar boven voordat het rechtsomkeert maakte en terugvloog naar de aarde. Pas tijdens de terugvlucht kwam de Hyshot goed op gang. De onderzoekers hadden welgeteld zes seconden de tijd om de raket op volle snelheid te zien vliegen, voordat die volgens plan te pletter sloeg.

Waterstof

De supersonische raket werkt volgens een betrekkelijk eenvoudig principe. Er wordt waterstof verbrand met zuurstof die uit de lucht wordt gehaald. Dat is echter pas mogelijk als de raket vijf keer de snelheid van het geluid bereikt. Pas dan is de lucht zo samengeperst en heet dat automatische ontbranding volgt en de raket zijn enorme snelheid kan maken.

Voordeel van het systeem is dat de Hyshot niet zijn eigen zuurstof hoeft mee te nemen. Dat scheelt ruimte, die in een vliegtuig weer door bagage kan worden opgevuld. De bedoeling is dat er later dit jaar nog twee tests worden gedaan met de Hyshot, zo meldden diverse media in Groot-Brittannië en Australië.

Het kan jaren duren voordat een compleet toestel met Hyshotmotoren veilig en wel de andere kant van de wereld bereikt. De wetenschappers werken tenslotte met apparatuur die nog nooit eerder is gebruikt. "Je moet ervan uit gaan dat dingen misgaan", zei een van hen. Vijf jaar geleden werd al een proef gedaan met de Hyshot. Die ging jammerlijk de mist in doordat de draagraket uit koers raakte.