AMSTERDAM - Het risico op hart- en vaatziekten kan niet goed worden bepaald door 'oppervlakkige' gezondheidstesten zoals de cholesterolprik van de Nederlandse Hartstichting. Deze testen kunnen mensen op het verkeerde been zetten. Dat stellen cardiologen van de Stichting Hartpreventie donderdag. Zij maken zich zorgen over de 'wildgroei' aan gezondheidstesten.

De Hartstichting voerde het afgelopen jaar een campagne waarbij mensen hun cholesterol konden laten meten via een vingerprik in de supermarkt. Deze prik meet alleen het totale cholesterolgehalte en niet de hoeveelheid 'goed' cholesterol (HDL) en 'slecht' cholesterol (LDL), zegt cardioloog Menno Baars van de Stichting Hartpreventie. Bij het risico op hart- en vaatziekten gaat het juist om de verhouding tussen HDL en LDL, benadrukt de cardioloog.

Risico

"Waar wij cardiologen bang voor zijn is dat mensen via dit soort eenvoudige testen te horen krijgen dat het goed zit met hun gezondheid, en zich hierna niet meer laten testen", zegt Baars. "Dit terwijl deze testen niet het risico berekenen op hart- en vaatziekten." Als mensen zich willen laten testen, moeten zij zich goed laten testen, zegt de cardioloog.

Cardiocheck

De Stichting Hartpreventie heeft de cardiocheck ontwikkeld. In deze test wordt gekeken naar de verhouding tussen 'goed' en 'slecht' cholesterol. Ook wordt de buikomvang gemeten omdat buikvet zeer bepalend is voor een verhoogd risico op een hartaanval of een beroerte. Mensen kunnen deze test sinds januari doen bij de Stichting Hartpreventie. In de toekomst gaan verzekeraars de test mogelijk gebruiken, zegt Baars.

In een reactie stelt de Hartstichting dat mensen bij de cholesterolprik ook een advies meekregen op basis van vragen over hun levensstijl. "Wij benadrukten ook altijd dat het ging om een momentopname. Daarnaast adviseerden wij soms mensen naar de huisarts te gaan om een uitgebreidere test te doen, meer specifiek naar de hoeveelheid HDL en LDL", zegt woordvoerder Masja Brouwer van de Nederlandse Hartstichting. H

et doel was volgens Brouwer vooral mensen bewust te maken van het gevaar van een te hoog cholesterolgehalte. In juni gaat de Hartstichting opnieuw een prikactie houden in zeshonderd supermarkten.