PEKING - Wetenschappers hebben in China het skelet ontdekt van een dinosaurus die waarschijnlijk de oudste tot nu toe bekende voorouder van de Tyrannosaurus rex is. Dat heeft hoofdonderzoeker Xu Xing van het Instituut voor Paleontologie in de Chinese hoofdstad Peking woensdag verklaard.

De dinosaurus leefde ongeveer 160 miljoen jaar geleden en is daarmee de oudste Tyrannosaurus die ooit is gevonden. Het fossiel werd vorig jaar ontdekt tijdens archeologisch onderzoek in het Junggar-bassin in het uiterste noordwesten van China.

Draak

Het onderzoeksteam heeft de dinosaurus Guanlong wucaii genoemd, wat in het Chinees gekroonde draak betekent. Het meest opvallende kenmerk is dat het dier een enorme gevederde kam op zijn kop heeft gehad, die mogelijk felgekleurd was. De pluim was waarschijnlijk een seksueel lokmiddel.

Kleiner

Met een lengte van ongeveer 3 meter was het dier ongeveer drie keer zo klein als Tyrannosaurus rex, een van de grootste en gevaarlijkste vleeseters op aarde ooit, die ruim 65 miljoen jaar geleden leefde. De fossielen daarvan zijn vooral in de Verenigde Staten gevonden.

De Tyrannosaurus rex is dankzij boeken, documentaires en films als Jurrasic Park voor het grote publiek de bekendste en meest aansprekende dinosauriër.