AMSTERDAM - IJsman Otzi was waarschijnlijk onvruchtbaar. Dat stelt een nieuwe studie naar de meer dan 5000 jaar oude gletsjermummie. Deze bevinding ondersteunt de stelling dat de ijsman maar weinig sociaal aanzien zou hebben gehad.

Het genetische onderzoek, gepubliceerd in de American Journal of Physical Anthropology, bevestigt tevens dat zijn wortels mogelijk in Midden Europa liggen.

De onderzoeken op de gletsjermummie zijn uiterst nauwkeurig uitgevoerd op het mitochondriaal DNA, dat uitsluitend via de moeder wordt geërfd. Helemaal zeker is de onvruchtbaarheid echter niet, zegt een van de onderzoekers.

Gemeenschap

De studie weerlegt een theorie die zegt dat de ijsman de voorvader van alle Tirolers was. De bevinding ondersteunt wel de theorie van de ondertussen overleden onderzoeker Konrad Spindler, die in de jaren negentig stelde dat Otzi een eenzaat was die uit de gemeenschap werd verstoten en in de bergen om het leven kwam.

Otzi's lichaam werd in september 1991 door twee Duitse toeristen ontdekt in de Italiaanse Alpen. Het 5.300 jaar oude lijk wordt in een Archeologiemuseum te Italië bewaard.