BOSTON - De ontrafeling van het DNA van de hond kan mogelijk het onderzoek naar de menselijke gezondheid verder helpen. De complete genetische kaart van de doorgefokte boxer Tasha verklaart niet alleen waarom een poedel er zo heel anders uitziet als een Duitse herder, de code kan ook nieuwe inzichten bieden in botkanker, blindheid en epilepsie.

Dat stellen onderzoekers naar aanleiding van de publicatie van het DNA van de hond deze week in het wetenschappelijke tijdschrift Nature. "Dit zal identificatie van veel ziektegenen vijftig keer zo eenvoudig maken", zei onderzoeksleider Eric Lander, een geneticus die werkt voor het Massachusetts Institute of Technology en de Universiteit van Harvard.

Botkanker

"Het moet mogelijk zijn binnen drie, vier jaar het gen voor botkanker bij honden op te sporen", aldus Lander. Onderzoekers vergeleken de genetische kaart van de hond met die van de mens, de muis, de rat en de chimpansee. Ze telden 20.000 genen, iets minder dan het aantal van de mensen.

De onderzoekers denken dat ze veel van het hondengenoom kunnen leren. Kleine verschillen in het DNA kunnen leiden tot grote verschillen in uiterlijk. Ook in aanleg voor ziektes is er een grote variatie.

Fokken

"Honderden jaren doorfokken heeft een droommodel voor genetische ziekten bij de mensen opgeleverd", zei Hans Ellegren van de Universiteit van Uppsala. Voor het onderzoek stond de vrouwelijke boxer Tasha model. Na een speurtocht langs hondenverenigingen en veterinaire instituten werd zij uitverkoren.