Woensdag 5 oktober 2022 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Motten zijn niet afhankelijk van wind en hebben bijzonder navigatievermogen

Motten zijn veel minder afhankelijk van de wind dan werd gedacht en hebben een uitzonderlijk navigatievermogen, blijkt uit een publicatie in het tijdschrift Science. Duitse wetenschappers lijmden minitrackers op de rug van de insecten en konden zo hun lange reizen volgen.
Door onze nieuwsredactie

Eerder dachten wetenschappers dat de motjes gewoon rondzwierven. Maar de motten blijken in een rechte lijn te vliegen en laten zich niet tegenhouden door een veranderende windrichting. Als ze met de wind meevliegen, vliegen ze hoger en laten ze zich als het ware meevoeren. Bij tegenwind gaan de motten juist dicht bij de grond vliegen om zo min mogelijk kracht te hoeven gebruiken.

Elk jaar maken miljoenen insecten een lange reis naar landen elders in de wereld. In de herfst leggen motten 's nachts duizenden kilometers af tussen Europa en Afrika. Lang dachten onderzoekers dat de insecten daar kwamen door met de wind mee te vliegen, maar dat blijkt niet helemaal het geval.

Met behulp van minuscule zendertjes konden Duitse onderzoekers de vliegroutes van de motten volgen. Het gebruik van deze zendertjes is uitzonderlijk; door het kleine formaat van de insecten was het eerder niet mogelijk om hun vliegbewegingen te bestuderen.

De veertien doodskophaviksmotten die voor dit onderzoek zijn gebruikt, zijn relatief groot in vergelijking met andere motten. De trackers werden op de rug van deze motten gelijmd. De beetjes hadden hier geen last van en konden er prima mee vliegen.

De onderzoekers vlogen per vliegtuig met de motten mee en noteerden hun route. De langst gemeten route was zo'n 90 kilometer.

Volg dit onderwerp