Vrijdag 19 augustus 2022 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Nieuwe vleesetende dinosaurus ontdekt met korte armpjes zoals de T. rex

Wetenschappers hebben in Argentinië een nieuwe vleesetende dinosaurussoort ontdekt met korte armpjes, net als de Tyrannosaurus rex had. De soort heeft de naam Meraxes gigas gekregen. Het dier had een lengte van 11 meter en een gewicht van meer dan 4 ton. Dat concluderen onderzoekers in een rapport dat deze week verscheen.
Door onze nieuwsredactie

De vleesetende dinosaurus behoort tot de groep Carcharodontosauridae en zou tussen de 145 en 66 miljoen jaar geleden hebben geleefd. De resten van het dier zijn volgens de onderzoekers erg goed bewaard bewaard gebleven. Zo zijn de botten van de staart, torso en veel andere botten nog intact.

De afgelopen decennia werden al eerder fossielen uit dezelfde groep dinosauriërs gevonden. Maar omdat deze vondst nog voor een groot deel onbeschadigd is, hebben paleontologen een veel beter beeld gekregen van hoe de schedel en andere delen van de dinosaurus eruitzagen.

Wat bij deze vondst opvalt, zijn de kleine armpjes van de reusachtige dino. Daarmee heeft de Meraxes gigas wat weg van de Tyrannosaurus rex. Maar volgens de betrokken onderzoekers leefde die op andere continenten en verschillen de botten in de staart met die van de T. rex.

Wetenschapdinosaurussen