Woensdag 6 juli 2022 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Lange nek giraffen lijkt ook het gevolg van gevechten om vrouwtjes

Giraffen hebben in de evolutie niet alleen een lange nek ontwikkeld doordat ze zo beter bij hoog hangende blaadjes en ander voedsel konden komen, maar ook doordat een lange nek bij gevechten een grotere kans op een partner betekende. Dat concluderen wetenschappers na onderzoek dat in het vakblad Science is verschenen.
Door: NU.nl

Giraffemannetjes vechten om partners via zogenoemde nekgevechten. Daarbij halen ze naar elkaar uit met hun lange nekken, wat soms met veel geweld gepaard gaat. Een langere nek betekent meer kans om een duel te winnen.

Wetenschappers van de Chinese Academy of Sciences hebben fossielen van de Discokeryx xiezhi bestudeerd. Die voorloper van de huidige giraffe was ongeveer zo groot als een groot schaap.

De Discokeryx xiezhi wordt niet beschouwd als een rechtstreekse voorouder van de huidige giraffe, maar meer als een zijtak van de giraffenfamilie. Het dier leefde ongeveer zeventien miljoen jaar geleden in het noordwesten van China.

De onderzoekers vroegen zich af waarom de vroege soort zo'n dikke schedel en zulke sterke nekwervels had. Ze concluderen nu dat dit te maken had met een grotere kans om nekgevechten te winnen. Bovendien leggen ze dus de link met de lange nek van de huidige giraffe.

De huidige giraffen die in Afrika leven, zijn de grootste landdieren ter wereld. Mannetjes kunnen tot 5,5 meter groot worden en vrouwtjes tot bijna 4,5 meter. De nek van de dieren alleen al kan ongeveer 1,8 meter lang worden.

Aanbevolen artikelen