Zaterdag 28 mei 2022 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Voor het eerst plastic deeltjes aangetoond in menselijk bloed

Een team van Canadese en Nederlandse wetenschappers heeft naar eigen zeggen voor het eerst aangetoond dat plastic deeltjes vanuit de omgeving in de menselijke bloedsomloop zijn terechtgekomen. Het onderzoek is donderdag gepubliceerd in het wetenschapstijdschrift Environmental International.
Door NU.nl/ANP

Het onderzoek is gedaan door de Vrije Universiteit Amsterdam, Deltares en Amsterdam UMC, locatie VUmc. Zij onderzochten het bloed van 22 anonieme donoren. Het onderzoek is opgezet door de van oorsprong Canadese natuurwetenschapper Heather Leslie.

Het bloed van de anonieme donoren werd onderzocht op de aanwezigheid van vijf verschillende polymeren, de bouwstenen van plastic. Ook werd van de afzonderlijke polymeren gemeten in welke mate ze aanwezig waren in het bloed. Driekwart van de proefpersonen bleek plastics in het bloed te hebben.

Ondanks de kleine omvang van de onderzochte groep zijn de onderzoekers zeker van hun zaak, zegt analytisch chemicus Marja Lamoree namens hen tegen NU.nl. "We hebben allemaal controletests gedaan, met bloed waarvan we zeker weten dat er wel of juist geen plastics in zaten. De onderzoeksmethode is waterdicht." Ook mogelijke vervuiling van bloedmonsters met plastic dat bijvoorbeeld van meetapparatuur afkomstig is, hebben de onderzoekers naar eigen zeggen uitgesloten.

Het onderzoek levert volgens de wetenschappers voor het eerst bewijs dat plastic deeltjes bij mensen in de bloedsomloop kunnen terechtkomen. Eerdere aanwijzingen hiervoor kwamen uit experimenten in een laboratorium. De onderzoeksresultaten zijn voor publicatie gecontroleerd door onafhankelijke wetenschappers.

Hoeveelheid vergelijkbaar met een theelepel plastic per 1.000 liter water

In het bloed van de proefpersonen bedroeg de totale concentratie plastic deeltjes gemiddeld hoeveelheden die te vergelijken zijn met één theelepel plastic in 1.000 liter water. Polyethyleentereftalaat, polyethyleen en styreenpolymeren waren de meest aangetroffen soorten plastic in de bloedmonsters.

Volgens de onderzoekers is het nog onbekend hoe schadelijk dit is. Ook zou verder onderzocht moeten worden hoe gemakkelijk deze deeltjes vanuit de bloedbaan in weefsels kunnen terechtkomen, bijvoorbeeld in organen zoals de hersenen. Plastic deeltjes kunnen in je lichaam terechtkomen via bijvoorbeeld voedsel of de lucht die je inademt.

Wereldwijd zijn er zorgen over de mogelijke gezondheidsrisico's die kleven aan kleine plastic deeltjes in het menselijk lichaam. In 2021 kregen 75 organisaties 30 miljoen euro van de Europese Commissie om hier vijf jaar onderzoek naar te doen.

Onderzoek inmiddels voortgezet met donoren die gevolgd kunnen worden

Inmiddels is het gepubliceerde onderzoek volgens Lamoree een stuk verder. De onderzoekers zijn nu bezig met tweehonderd bloeddonoren die in tegenstelling tot de anonieme eerste groep wel gevolgd kunnen worden om te zien of bepaalde aandoeningen het gevolg kunnen zijn van plastics in het bloed.

"Denk bijvoorbeeld aan darmziekten", geeft Lamoree een voorbeeld. "Er zijn aanwijzingen dat die kunnen komen door plastics in het bloed. Dat zijn we nu aan het onderzoeken."

Aanbevolen artikelen