Astronomen hebben met een radiotelescoop in Drenthe radiogolven waargenomen die worden veroorzaakt door een "nabijgelegen" ster. Deze ster reageert op de planeet die om haar heen draait, meldt het Nederlandse instituut voor radioastronomie ASTRON maandag. Door dit soort signalen te zoeken, hopen de onderzoekers planeten te vinden die om andere sterren heen draaien.

De nabijgelegen ster in kwestie is de zogenoemde rode dwergster GJ1151 heeft gekregen. De planeet bevindt zich in de leefbare zone van GJ1151.

Echter zijn rode dwergsterren kleiner en koeler dan onze zon, dus een planeet moet aanzienlijk dichter bij de ster staan om in deze zone te komen.

Door de korte afstand tot de ster krijgt de planeet meer te maken met de magnetische velden van de ster, die bij een rode dwerg intenser zijn dan bijvoorbeeld onze zon.

De sterke magnetische kracht die aan de planeet trekt, zorgt voor opwarming en kan de atmosfeer aantasten. De radiogolven die hierbij vrijkomen, heeft de Nederlandse radiotelescoop weten te meten.

Eerste bewijs voor dertig jaar oude theorie

Het bestaan van deze golven werd al dertig jaar geleden vermoed, maar nu is het voor het eerst bewezen.

De onderzoekers hopen met deze nieuwe techniek te achterhalen in wat voor omstandigheden exoplaneten bestaan naast hun ster.

Het onderzoek is verschenen in het wetenschappelijke tijdschrift Nature.