Paleontologen hebben een 2,4 meter lang schild van een prehistorische schildpad gevonden. Met een geschat gewicht van ruim 1.000 kilogram was het dier zo zwaar als een kleine auto. Volgens de onderzoekers gaat het mogelijk om de grootste schildpad die ooit heeft geleefd, schrijven ze in het wetenschappelijke vakblad Science Advances.

Onderzoekers hebben meerdere schilden van de prehistorische Stupendemys geographicus gevonden in de Venezolaanse deelstaat Falcón en de Tatacoawoestijn in Colombia. De schildpadsoort werd halverwege de jaren zeventig van de vorige eeuw ontdekt.

Het dier leefde tijdens het mioceen, het tijdvak van 23 tot 5 miljoen jaar geleden. Toen waren de Venezolaanse en Colombiaanse vindplaatsen nog moerasgebieden, waar ook grote knaagdieren en krokodilachtigen leefden.

Het schild van 2,4 meter is al uniek vanwege de lengte, maar ook de vorm ervan is opvallend. Voorop zitten namelijk hoorns, die het dier vermoedelijk gebruikte om zijn kop te beschermen. De paleontologen menen dat het hier om een mannelijke schildpad gaat en dat vrouwtjes van deze soort geen hoorns hadden.

De grootste nog levende schildpad is de lederschildpad. Het langste gemeten schild van deze soort is volgens de onderzoekers 2,13 meter lang.

Paleontologen graven mogelijk grootste schildpadschild ooit op