AMSTERDAM - De zelfrijdende auto komt eraan. Elektronica neemt de bestuurder steeds meer werk uit handen. Een cruise control die het gasgeven en remmen volledig overneemt en helpt om in een file een kop-staartbotsing te voorkomen is een van de nieuwste ontwikkelingen op dit gebied. Dat geldt ook voor een systeem met een infraroodcamera (nightvision) dat in dichte mist en in het aardedonker dingen ziet die de bestuurder niet ziet.

Vooral de huidige generatie topauto's geeft een goed inzicht in wat met elektronica mogelijk is, zoals onder meer de Mercedes-Benz S-klasse die dezer dagen bij de dealers in de showroom verschijnt.

Maar ook bij de duurste modellen van Audi, BMW en Lexus is slimme technologie aan boord. Het gaat om techniek die tot voor kort alleen in conceptauto's te vinden was, maar die nu werkelijkheid wordt en straks in betaalbare auto's is te verwachten. Ook ABS, dat vandaag de dag zo'n beetje standaard is bij iedere auto, verscheen in 1978 voor het eerst in de dure exclusieve auto's in de topklasse.