Een Oekraïense sterrenkundige heeft eind augustus mogelijk een planetoïde ontdekt die afkomstig is uit een ander planetenstelsel, schrijven diverse internationale media. Het zou pas het tweede rotsblok van buiten ons zonnestelsel zijn dat de omgeving betreedt.

Het nieuwe hemellichaam kreeg aanvankelijk de naam gb00234 en bevindt zich op zo'n 540 miljoen kilometer afstand van de aarde. De initialen 'gb' stonden voor sterrenkundige Gennady Borisov, die het snel bewegende lichtvlekje signaleerde.

De afgelopen weken is de planetoïde echter veelvuldig gefotografeerd, waardoor wetenschappers de baan van de komeet enigszins konden voorspellen. De naam is daarna aangepast naar C/2019 Q4.

Aan het eind van het jaar kunnen liefhebbers met een 'gewone' telescoop C/2019 Q4 aanschouwen, daarna zal de planetoïde met tientallen kilometers per seconde het zonnestelsel uit vliegen.

Tweede planetoïde 'van buiten' die in ons zonnestelsel verschijnt

In 2017 ontdekten sterrenkundigen op Hawaï 'Oumuamua. Het sigaarvormige rotsblok was de eerste gesignaleerde planetoïde die opdook in ons zonnestelsel en zou er 300.000 jaar over gedaan hebben om de oversteek vanaf ster Wega te maken.

Sterrenkundigen konden van 'Oumuamua echter "te weinig" leren, omdat het rotsblok bij de ontdekking al bijna het zonnestelsel verliet. De nieuwe 'kosmische indringer' zal bijna zes maanden te zien zijn.

Wetenschappers sluiten niet uit dat er meer planetoïden van buiten ons zonnestelsel langsvliegen, maar schatten dat het merendeel te klein en te vaag is om te zien.