Japanse paleontologen hebben een nog niet eerder ontdekte soort eendensnaveldinosauriër, ofwel hadrosauriër, ontdekt op het noordelijke Japanse eiland Hokkaido. Het skelet is het grootste complete dinosauriërskelet ooit gevonden in Japan. De wetenschappers beschrijven hun ontdekking in het vakblad Scientific Reports.

De hadrosauriër leefde tijdens het Laat Krijt, een periode die duurde van ongeveer 100 miljoen jaar tot 66 miljoen jaar geleden. Deze dinosaurussen waren herbivoren en gedijden goed in dit tijdperk. De eendensnaveldinosauriër heeft zijn naam te danken aan de vorm van hun snuit.

Deze dinosauriër, die de wetenschappelijke naam Kamuysaurus japonicus heeft gekregen, werd in 2013 ontdekt. Een deel van de staart werd gevonden in een zandsteenformatie, waarna de rest van het skelet werd opgegraven.

De dinosauriër kreeg destijds de bijnaam 'Mukawaryu', naar de gemeente Mukawa waar het dier gevonden werd. De wetenschappers onthulden het skelet voor het eerst in 2017, als het grootste complete dinosaurusskelet ooit in Japan gevonden. Het dier zou ongeveer 8 meter lang zijn geweest en leefde ongeveer 72 miljoen jaar geleden.

Na de analyse van 350 botten van het skelet en de ongeveer vijftig andere hadrosauriërsoorten, concludeerden de onderzoekers dat 'Mukawaryu' tot een nog niet eerder beschreven soort behoort.

Weinig hadrosauriërs gevonden in zeegebieden

Mukawaryu is een van de weinige hadrosauriërs die zijn gevonden in gebieden nabij de zee. De meeste exemplaren vindt men meer landinwaarts. Daarom kan dit exemplaar mogelijk meer duidelijkheid geven over de leefgebieden van hadrosauriërs.

Hoogstwaarschijnlijk zijn hadrosauriërs afkomstig uit Noord-Amerika, omdat daar veel exemplaren zijn ontdekt. De dino zou zich naar Azië verspreid kunnen hebben via de Beringlandbrug, waarmee Azië en Noord-Amerika tot ongeveer 11.000 jaar voor Christus met elkaar verbonden waren.