Waar de meeste dieren springen door hun poten te gebruiken, hebben maden en larven die niet. Om zichzelf toch in veiligheid te kunnen brengen, kunnen de dieren zichzelf katapulteren. Amerikaanse wetenschappers hebben ontdekt hoe ze dat doen en beschrijven dat in het tijdschrift Journal of Experimental Biology.

De dieren krullen hun lichaam op en creëren zo elastische energie. Een deel van hun lichaam zetten ze vast, als een soort veerslot. Dit doen zij door de uiteindes van hun lichaam met microscopische haartjes aan elkaar vast te plakken. Zodra dit 'slot' loskomt, zetten de dieren zich af tegen de grond en schiet de made de lucht in.

Maden kunnen sprongen van 49 tot 121 millimeter, met een gemiddelde snelheid van 85 centimeter per seconde, maken.

De onderzoekers observeerden de sprongen van maden van galmuggen. De dieren maken de sprongen om zichzelf naar veiligere plekken te katapulteren. Het is uniek dat een dier zonder poten dergelijke sprongen maakt, zeggen de onderzoekers.

De dieren maken de sprongen echter in een specifieke periode van het jaar. De wetenschappers deden hun observaties meerdere dagen op rij, maar het kostte hen drie jaar om uiteindelijk een sprong te filmen.