De studenten van het TU Delft Solar Boat Team hebben zaterdag het wereldkampioenschap in Monaco gewonnen met hun boot op zonne-energie. Dat laat het team weten aan NU.nl. Ze delen de kampioenstitel in de Offshore Class met Vita Yachts. New Nexus uit het Drentse Tynaarlo werd eerste in de Open Class.

De wedstrijden vonden vrijdag en zaterdag plaats. Vrijdag, bij de eerste race, werd het team derde. Echter kon de TU zaterdag zo snel finishen dat de studenten genoeg punten behaalden om wereldkampioen te worden. De race van vrijdag was 30 kilometer lang en de race van zaterdag 60. De boot bereikte een snelheid van 35 kilometer per uur.

De zonnepanelen van de boot raakten vrijdag oververhit na de eerste race, waardoor het team besloot de panelen te demonteren. De boot voer daarom alleen op energie van batterijen. Na het finishen viel de boot uit, omdat de batterijen helemaal leeg waren.

Aan de race deden ook elektrische speedboten mee. Deze mochten niet tussendoor opladen, maar alleen aan het begin van de race.

Meteen na de wedstrijd meldde de organisatie aan de TU dat zij gewonnen hadden, maar Vita Yachts kreeg ditzelfde te horen. Tijdens de prijsuitreiking werd omgeroepen dat de TU de tweede plaats had bemachtigd, maar uiteindelijk is dit hersteld en delen de twee teams de titel van wereldkampioen.

Team voer met incomplete boot

Het team wist met een incomplete boot de race te winnen. Twee weken geleden verloor de boot een draagvleugel tijdens een testvaart. Deze vleugels komen onderwater omhoog en tillen zo de kiellijn van de boot een meter boven het wateroppervlak. Daardoor kan het voertuig makkelijk over golven varen.

Na het incident hadden de studenten negen dagen de tijd om de vleugel te vinden en de boot te repareren. Het lukte het team niet om deze vleugel op tijd terug te vinden, maar de studenten gingen alsnog naar Monaco om deel te nemen aan de race.

De boot tijdens de race van vrijdag. (Foto: TU Delft)

Race was eerste keer op open zee

Het TU Delft Solar Boat Team 2019 bestaat uit 28 studenten die proberen de zeevaart te verduurzamen. In het verleden nam het team deel aan races op binnenwateren, maar de race in juli was de eerste keer op open zee.

Eind juli hoopt het team met de boot een wereldrecord te vestigen, door zo snel mogelijk het Kanaal over te varen vanaf het Franse Calais naar het Engelse Dover. Om dat te doen gaan de studenten onderzoeken of ze op tijd nieuwe vleugels kunnen bouwen. Deze zijn niet nodig voor de poging, maar zouden wel goed van pas komen.