Astronomen hebben op amper twaalf lichtjaren afstand van de aarde twee planeten ontdekt waar leven op aanwezig kan zijn. Onderzocht wordt of ze ook bewoonbaar zijn voor mensen, meldt National Geographic.

De twee planeten draaien om de ster van Teegarden, die in 2003 is ontdekt. De ster zou zeker acht miljard jaar oud zijn, bijna twee keer zo oud als de zon. Wetenschappers gaan ervan uit dat de planeten minstens zo oud zijn en dat aanwezig leven de kans heeft gehad om te evolueren.

Volgens astronoom Ignasi Ribas van het Instituut voor Ruimtestudies in Catalonië zijn beide planeten mogelijk bewoonbaar voor de mens, omdat de werelden lijken op de aarde en ze draaien rond een 'rustige' ster.

De ster van Teegarden (afgebeeld op de foto) zou weinig stellaire aardbevingen veroorzaken en weinig straling uitsturen richting de planeten die leven onmogelijk zou maken. Daarnaast zou de baan waarin de werelden zich bevinden het voor water mogelijk maken om naar beneden te druppelen.

Planeten ontdekt met CARMENES-telescoop

De planeten zijn ontdekt door een team van Ribas met de CARMENES-telescoop (Calar Alto high-Resolution search for M-dwarfs with Exoearths with Near-infrared and optical Échelle Spectrographs). Het team hield de ster en de daaromheen draaiende werelden drie jaar lang in de gaten.

Astrofysicus Lauren Weiss van de Universiteit van Hawaï is onder de indruk van de vondst. Zij plaatst wel een kanttekening. "Wetenschappers weten nog niet hoelang de ster van Teegarden erover doet om om haar as te draaien. Die beweging komt overeen met die van een planeet."

Volgens Weiss kan het daarom zo zijn dat de ster aangezien is voor een tweede planeet, terwijl er eigenlijk maar één omheen draait.