LEIDEN - Het eerste schaap is over de dam in de taxiwereld. In Leiden rijdt vanaf vrijdag een Nederlandse taxi op aardgas. Brancheorganisatie KNV Taxi verwacht dat veel taxiondernemers het Leidse bedrijf Wielkens Taxi de komende jaren zullen volgen.

"Voorwaarde is wel dat er in het hele land een netwerk van hoogwaardige tankstations komt", zei een woordvoerder woensdag. In Nederland rijden slechts enkele tientallen auto's op aardgas. Op 1 juli stonden er precies 39 aardgasauto's op een Nederlands kenteken geregistreerd. Dat blijkt uit cijfers van het RDC Datacentrum dat al meer dan dertig jaar gegevens over de Nederlandse autobranche verzamelt. Ook zijn er in een aantal steden diverse projecten met aardgasbussen of rijden gemeentelijke voertuigen uit hun wagenpark op aardgas.

Bij aardgas gaat het om gas dat rechtstreeks uit de grond wordt gehaald. Het gas dat automobilisten bij de reguliere pompen tanken, LPG (Liquified Petroleum Gas), is een bijproduct bij olieraffinage. Of de taxiwereld massaal overstapt op aardgas hangt volgens woordvoerder A. Boukema van brancheorganisatie KNV Taxi af van twee belangrijke zaken. "Ten eerste moet de overheid flink investeren in een netwerk van honderden tankpunten. Nu zijn er nog maar enkele. Ook moeten rijders op aardgas voor langere tijd zeker zijn van lagere belastingen."

Miljoenennota

Het is nog niet bekend of er een fiscale stimuleringsregeling komt voor rijders op aardgas. Volgende week staat het onderwerp rijden op aardgas wel op de agenda bij de presentatie van de Miljoenennota 2005, meldt een woordvoerster van het Ministerie van VROM.

Auto's met een aardgasinstallatie hebben de beste milieuprestaties, weet het Ministerie van VROM. Zij stoten veel minder schadelijke stoffen uit. Vooral de emissie van roet en stikstof ligt veel lager dan bij andere brandstoffen, zoals diesel. KNV Taxi ziet het voordeel van een mindere uitstoot van schadelijke gassen zeker in de stedelijke gebieden, waar veel taxi's rijden en waar de grootste problemen met schadelijke emissies zijn.