Mensen die tijdens het boodschappen doen hun smartphone gebruiken geven meer geld in de supermarkt uit, blijkt uit een onderzoek van de Britse Universiteit Bath.

De onderzoekers concluderen dat klanten worden afgeleid door hun smartphone en daarom niet meer vasthouden aan hun opgestelde boodschappenlijsten en geplande routes door de winkel.

Daardoor lopen ze door meer gangpaden en langs meer producten die ze anders niet zouden hebben gezien.

Daarnaast kwam uit het onderzoek naar voren dat mensen die tijdens het boodschappen doen appen of sociale media gebruiken langzamer lopen. Elke seconde die mensen op hun telefoon kijken staat ongeveer gelijk aan 25 tot 45 extra eurocent op de totaalprijs van hun boodschappen.

Onderzoekers maakten gebruik van eye-trackingtechnologie

Aan het onderzoek deden 120 mensen mee. Door gebruik te maken van eye tracking, een technologie waarmee je meet waar de blik van een gebruiker op gericht is, werd hun route vastgelegd.

In Zweden werd een jaar geleden een soortgelijk onderzoek uitgevoerd onder bijna driehonderd klanten in vier supermarkten en gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift the Journal of Marketing. De groep klanten die hun telefoon gebruikten kocht 45 procent meer producten en gaf meer geld uit.