AMSTERDAM - Wetenschappers van het Nederlands Kanker Instituut- Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis in Amsterdam hebben ontdekt hoe het komt dat moedervlekken stoppen met groeien. De conclusies van het onderzoek worden donderdag gepubliceerd in het Britse wetenschappelijke tijdschrift Nature.

De onderzoekers hebben in menselijke cellen een verdedigingsmechanisme gevonden dat als een noodrem werkt tegen ongebreidelde groei van moedervlekken. De groei van moedervlekken is gevaarlijk omdat daardoor kanker kan ontstaan. De onderzoekers denken dat het verdedigingsmechanisme ook bij andere vormen van celgroei een rol speelt.

Volgens een van de onderzoekers, dr. D. Peeper, geeft het onderzoek meer inzicht in het ontstaan van kanker. De ontdekking van het verdedigingsgen kan, zo hoopt hij, een eerste stap zijn in de ontrafeling van het geheim waarom de noodrem op de groei van de moedervlek soms niet werkt.

Het onderzoek verandert volgens hem niets aan de manier waarop artsen moedervlekken behandelen. Volgens hem is het nog steeds belangrijk dat mensen die een groeiende moedervlek hebben, of een moedervlek die van kleur verandert, naar de huisarts gaan. De vlek zal dan vrijwel altijd worden weggehaald.