LONDEN - Britse wetenschappers denken dat genen mogelijk een rol spelen in het wel of niet kunnen krijgen van een orgasme bij vrouwen. De resultaten van het onderzoek, van het St. Thomas Hospital in Londen, verschenen woensdag in het Britse wetenschappelijke tijdschrift Biology Letters.

Voor de studie vulden 1397 tweelingen met een leeftijd van 19 tot 83 jaar een anonieme vragenlijst in. Uit het onderzoek zou blijken dat tussen de 34 en 45 procent van de variatie in het vermogen om klaar te komen bij vrouwen kan worden verklaard door genetische verschillen. Vorige onderzoeken weten het verschil vooral aan culturele, religieuze en psychologische factoren.

Genetische factoren

De onderzoekers gingen uit van de wetenschappelijke veronderstelling dat verschillen tussen eeneiige en twee-eiige tweelingen bepaald worden door genetische factoren. Eeneiige tweelingen zijn genetisch geheel identiek, terwijl twee-eiige tweelingen slechts de helft van hun genen gemeen hebben.

Uit de vragenlijsten kwam naar voren dat eeneiige tweelingen beduidend minder problemen hebben met klaarkomen dat twee-eiige. Daaruit concluderen de wetenschappers dat het zeer aannemelijk is dat het vermogen om een orgasme te krijgen, een erfelijke kwestie is.

Orgasme

Uit het onderzoek bleek verder dat 12 tot 15 procent van de vrouwen geen orgasme kan krijgen, tegen 2 procent van de mannen. Bovendien hebben mannen gemiddeld slechts 2,5 minuut nodig om klaar te komen, vrouwen 12 minuten. Volgens hoofdonderzoeker Phil Spector geeft ook dit verschil aan dat evolutie mogelijk een rol speelt.

Welke genen een rol spelen bij het vrouwelijk orgasme, is niet bekend. Als deze in kaart worden gebracht, komt een medische oplossing voor vrouwen die moeite hebben met klaarkomen wellicht dichterbij. De onderzoekers wijzen er wel op dat het al dan niet kunnen klaarkomen mede wordt bepaald door factoren als stress, migraine, bloeddruk en depressie, waarvan ook wordt vermoed dat ze erfelijk zijn.