Het oudste fossiele kleurpigment is roze en ruim een miljard jaar oud

Wetenschappers hebben in de Sahara in Mauretanië het oudste biologische kleurpigment ontdekt dat ooit op aarde is aangetroffen. De kleuren zijn meer dan 1,1 miljard jaar oud en in opgeloste vorm helder roze.

Het pigment, dat in droge vorm rood of paars oogt, is aangetroffen in gesteente van meer dan een miljard jaar oud, meldt de BBC dinsdag.

De ontdekking werd gedaan door Australische  geologen die onderzoek verrichten naar boringen in de Taoudenni-bekken, de grootste geologische formatie van West-Afrika. De gesteenten maakten een miljard jaar geleden deel uit van de oceaanbodem. Ze zijn een paar jaar geleden opgeboord door mijnwerkers, maar liggen tegenwoordig onder tientallen meters zand.

De onderzoekers hebben enkele monsters van die gesteenten verpulverd. Zij troffen daarna sporen aan van gefossiliseerde fycocyanine, de stof die blauwalgen produceren bij fotosynthese.

Deze cyanobacteriën zijn een belangrijke voedingsbron voor het zeeleven.

Wil jij elke ochtend direct weten wat je 's nachts gemist hebt en wat er die dag gaat gebeuren? Abonneer je dan nu op onze Dit wordt het nieuws-nieuwsbrief!