Fossielen tonen aan dat vlinders en motten ouder zijn dan bloeiende planten

Nederlandse wetenschappers hebben de oudste fossielen van motten en vlinders ontdekt. De fossielen van de insecten zijn ruim zeventig miljoen jaar ouder zijn dan de oudste fossielen van bloeiende planten.

Timo van Eldijk en Bas van de Schootbrugge van de Universiteit Utrecht deden de ontdekking samen met Duitse en Amerikaanse collega's. Eerder werd juist gedacht dat bloeiende planten en bestuivende insecten zo'n beetje samen waren geëvolueerd, maar de motten en vlinders bleken dus al voor die tijd te bestaan.

Ook werd duidelijk dat motten en vlinders in tegenstelling tot andere levensvormen niet te zijn uitgestorven tijdens de overgang van het Trias-tijdperk naar het Jura (201 miljoen jaar geleden).

"Sterker nog, het lijkt erop dat zij hebben geprofiteerd van de ingrijpende veranderingen in hun leefomgeving", zeggen ze in Utrecht. De beestjes lijken juist diverser te zijn geworden.

Voedsel

De nieuwe ontdekking doet ook vermoeden dat het voedsel van de oudste motten en vlinders afkomstig was van niet-bloeiende zaadplanten.

De fossiele resten in kwestie, vleugel- en lichaamsschubben van de motten en vlinders, zijn aangetroffen in het Duitse Nedersaksen.

De onderzoekers publiceerden hun bevindingen in het tijdschrift Science Advances, dat woensdag verscheen