Meer zware sterren in sterrenstelsels dan gedacht

Na een onderzoek van acht jaar concluderen sterrenkundigen dat er veel meer zware sterren zijn dan eerder werd aangenomen. De astronomen, onder wie twee wetenschappers van de Universiteit van Amsterdam (UvA), publiceren hun resultaten in het tijdschrift Science.

De onderzoekers hebben sterren onderzocht in een nabijgelegen sterrenstelsel, de zogeheten Grote Magelhaense Wolk zo'n 180.000 lichtjaar hiervandaan.

Uit dit onderzoek blijkt dat er 30 procent meer zware sterren zijn, dan hiervoor op basis van de wet van Salpeter (1955) werd aangenomen. Zware sterren (die een paar honderd keer zwaarder zijn dan de zon) leven, in tegenstelling tot de lichtere varianten, kort en eindigen na een supernova-explosie als neutronenster of zwart gat.

Volgens een van de onderzoekers Alex de Koter van de UvA "leert het bestuderen van sterren ons iets over de aard van het universum". Astronomen denken dat zware sterren de eerste objecten zijn die na de oerknal zijn ontstaan. Mogelijk hebben zij een rol gespeeld in de vorming van sterrenstelsels zoals ons melkwegstelsel.