Fossiel van prehistorische reuzenpinguïn gevonden in Nieuw-Zeeland

Onderzoekers hebben op expeditie in Nieuw-Zeeland de fossiele resten van een onbekende prehistorische reuzenpinguïn ontdekt. Het dier was bijna twee meter lang, en woog naar schatting zo'n honderd kilo.

De uitgestorven vogel leefde 55 tot 60 miljoen jaar geleden in de buurt van het huidige Christchurch, op het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland, zo blijkt uit een dinsdag gepubliceerde studie in het wetenschappelijk tijdschrift Nature Communications

Wetenschappers ontdekten de fossiele resten van de pinguïn in gesteenten bij een strand ten zuiden van Christchurch, en hebben de soort omgedoopt tot Kumimanu biceae. Afgaande op de analyse had het dier een lengte van 1,77 meter, en woog hij ongeveer honderd kilo.

Daarmee was K. biceae veel groter dan de keizerspinguïn (Aptenodytes forsteri), de grootste pinguïnsoort die nu op aarde leeft. Een volwassen keizerspinguïn weegt maximaal veertig kilo.

Uiterlijk

Ook de kleur van de prehistorische reuzenpinguïn was anders dan die van veel pinguïns die nu leven. Volgens de onderzoekers was K. bicae waarschijnlijk niet zwart, maar bruinachtig. Ook had hij waarschijnlijk een erg lange snavel. Net als de pinguïns van tegenwoordig kon de vogel niet vliegen.