Woensdag 10 augustus 2022 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Hersengolven van baby en volwassene gaan gelijklopen bij oogcontact

De hersenen van baby's reageren al sterk op oogcontact, zo blijkt uit een nieuwe studie. Als baby's en volwassenen oogcontact maken, vertonen hun hersenen al snel precies hetzelfde tempo van hersenactiviteit.
Door NU.nl/Dennis Rijnvis

Waarschijnlijk helpt deze afstemming van de hersenen de baby's bij de communicatie en het leren van nieuwe vaardigheden. Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift PNAS.

Badmuts

Bij hun onderzoek lieten de wetenschappers 36 jonge kinderen kijken naar een vrouw die een kinderliedje zong. Soms maakte ze oogcontact met de kinderen, maar soms wendde ze ook haar blik af. De vrouw en de baby's droegen tijdens het experiment een badmuts met elektroden, zodat hun hersengolven konden worden gemeten.

Uit het onderzoek bleek dat de hersengolven van de baby's zich bij oogcontact vrijwel onmiddellijk synchroniseerden met de hersengolven van de vrouw. Als zij haar blik afwendde gebeurde dit niet.

Baby's die werden aangekeken door de zingende vrouw gingen ook meer geluiden maken.

Leerprocessen

Volgens de onderzoekers suggereert de studie dat oogcontact de communicatie tussen baby's en volwassenen versterkt. De synchronisatie van de hersengolven is waarschijnlijk zeer belangrijk voor de leerprocessen van jonge kinderen.

"Dit mechanisme zou ze wel eens kunnen voorbereiden op communicatie. Het zorgt er mogelijk voor dat ze weten wanneer ze moeten spreken en wanneer ze moeten luisteren, zodat ze effectiever leren", verklaart hoofdonderzoekster Victoria Leong op nieuwssite Phys.org.

Baby's