Gelatine kan genezing van acute hersenbeschadiging versnellen

Gelatine kan het herstel van een acute hersenbeschadiging vermoedelijk bespoedigen, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Als er gelatine wordt geïnjecteerd in het brein van ratten met een acute hersenbeschadiging, heeft dat een positieve invloed op de genezing.

Omdat de hersenen van ratten vergelijkbaar zijn met die van mensen, heeft gelatine vermoedelijk ook een helende werking bij verwondingen aan het menselijk brein. Dat melden Zweedse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Acta Biomaterialia.

Naald

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door in de hersenen van ratten te prikken met een naald. Soms zat er gelatine op de naald, maar soms ook niet.

De ratten hadden allemaal een hersenverwonding waarbij de bloed-hersenbarrière was doorbroken. Deze barrière beschermt het brein tegen substanties die via de bloedbaan kunnen binnendringen. Bij de ratten die met gelatine werden behandeld, herstelde de bloed-hersenbarrière zich aanzienlijk sneller dan bij de andere dieren.

Microglia

"Het gebruik van de naald met gelatine zorgde ervoor dat de bloed-hersenbarrière zich binnen vierentwintig uur herstelde, terwijl dit herstel zonder gelatine soms wel drie dagen op zich liet wachten", verklaart hoofdonderzoeker Lucas Kumosa op nieuwssite EurekAlert.

Bij hersenverwondingen worden er door het brein talloze microglia naar de plek van de wond gestuurd. Dit zijn cellen die beschadigd weefsel opruimen. Sommige van deze cellen kunnen echter ook schade aanrichten door de eiwitten die ze produceren.

Waarschijnlijk zorgt gelatine ervoor dat dit laatste effect wordt geneutraliseerd en hersenweefsel sneller geneest. "Gelatine is een eiwit en bij de afbraak ervan in het brein komen aminozuren vrij die mogelijk de reconstructie van bloedvezels en hersenweefsel bevorderen."