Fossiel van nieuwe prehistorische dolfijnensoort gevonden in Westerschelde

Onderzoekers van het Natuurhistorisch Museum Rotterdam hebben tijdens een expeditie op de Westerschelde het fossiel van een onbekende prehistorische dolfijn gevonden.

Het gaat om een verre voorouder van de La Plata-dolfijn (Pontoporia blainvillei) die tegenwoordig voorkomt voor de kust van Zuid-Amerika. Dat blijkt uit een vorige week gepubliceerde studie in het wetenschappelijk tijdschrift PeerJ.

Onderzoekers.van het Rotterdamse museum stuitten tijdens een expeditie in het voorjaar van 2014 op een goed bewaard gebleven gefossiliseerde schedel van een voor hen onbekende prehistorische dolfijn. De schedel, waarvan de snuit was afgebroken, was 21,2 centimeter lang.

Dokkum

Nadere analyes en vergelijkingen met andere schedels die zijn gevonden in andere Europese landen hebben uitgewezen dat het daadwerkelijk om een nieuwe soort gaat. Die is nu omgedoopt tot Scaldiporia vandokkumi.

S. vandokkumi leefde tussen de 7,6 miljoen en 5 miljoen jaar geleden in de wateren van de huidige Westerschelde. De soort is volgens het museum vernoemd naar schipper Jan van Dokkum. "Hij durfde zijn schip te riskeren door de zware stukken zandsteen met fossielen uit de druk bevaren Westerschelde op te vissen."

Uit eerdere fossiele vondsten is gebleken dat gelijktijdig met S. vandokkumi nog zeker vijf andere soorten dolfijnen en walvissen leefden, evenals een enorme haaiensoort.