Natuurbeelden hebben kalmerend effect op gedetineerden

Filmbeelden van bossen, meren en woestijnen hebben een kalmerend effect op gevangenen, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Gedetineerden die meerdere malen per week naar natuurbeelden kijken, zijn bij minder gewelddadige incidenten betrokken dan gevangenen die geen natuurfilms te zien krijgen.

Verder ontwikkelen kijkers van de natuurvideo's een betere relatie met het gevangenispersoneel en voelen zich minder onrustig tijdens hun verblijf in hun cel. Dat blijkt uit een experiment van Amerikaanse biologen van de Universiteit van Utah.

Ramen

De onderzoekers voerden een studie uit met 48 gedetineerden in de Snake River Gevangenis in Ontario. De proefpersonen zaten allemaal in isolatie en hadden in hun cellen geen ramen die uitkeken op natuur.

De helft van de gevangenen kreeg gedurende een halfjaar vier tot vijf keer per week een natuurvideo te zien tijdens hun sportactiviteiten. Deze gedetineerden mochten zelf bepalen naar wat voor beelden ze keken. Ze konden kiezen uit 40 verschillende scenes, waarin bijvoorbeeld een woestijn of een regenwoud werd vertoond.

De proefpersonen die de natuurbeelden kregen te zien, vertoonden 26 procent minder gewelddadig gedrag dan de andere helft van de gevangenen, die geen natuurfilms keek.

Ruimte

De natuurfilmkijkers rapporteerden ook verbeteringen op andere vlakken van hun leven. Sommige gevangenen gaven bijvoorbeeld aan dat ze beter sliepen en minder snel boos werden door de natuurbeelden.

Hoofdonderzoekster Nalini Nadkarni wil het experiment binnenkort uitbreiden naar negen andere gevangenissen in de Verenigde Staten. Ook wil ze meer verschillende natuurbeelden beschikbaar stellen aan gevangenen, waaronder beelden uit de ruimte van de NASA.

"Ik ben zelf iemand die van bossen houdt, dus ik dacht dat de gevangenen vooral bomen zouden willen zien", verklaart Nadkarni. "Maar ze zeiden allemaal: laat ons open ruimtes zien, zoals woestijnen en beelden uit de ruimte."