Kinderen met hoog IQ leven gemiddeld langer

Kinderen met een hoog IQ worden op latere leeftijd minder vaak ziek en leven gemiddeld langer, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Als kinderen bovengemiddeld hoog scoren bij een IQ-test, hebben ze een relatief kleine kans om voor hun tachtigste levensjaar ouderdomsziektes te ontwikkelen, zoals hartziektes of prostaatkanker. Tot die conclusie komen Schotse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift British Medical Journal.

De wetenschappers analyseerden medische gegevens over ruim 65.000 mannen en vrouwen uit Schotland die op 11-jarige leeftijd een intelligentietest maakten.

Uit het onderzoek bleek dat personen met relatief hoge scores op latere leeftijd gemiddeld 25 procent minder kans hadden op hartziektes, 28 procent minder kans op ademhalingsproblemen en 24 procent minder kans op hartaanvallen.

Ook aandoeningen als dementie en maagziektes kwamen minder vaak voor bij de mensen die als kind hoog scoorden bij een IQ-test. De wetenschappers vermoeden dat mensen met een bovengemiddelde intelligentie langer leven, omdat ze beter voor zichzelf zorgen. Zo roken ze minder vaak en eten ze over het algemeen gezonder.

Levensstijl

Volgens hoofdonderzoeker Ian Deary onderstreept de studie het belang van een gezonde levensstijl. "Als we kunnen uitzoeken wat er precies voor zorgt dat slimme mensen langer leven en anderen die levensstijl kunnen laten kopiëren, hebben we allemaal een kans op een iets langer en gezonder leven", verklaart hij op nieuwssite New Scientist.

De wetenschappers benadrukken echter dat het lange leven van slimme mensen niet helemaal kan worden verklaard door een gezonde levensstijl. Waarschijnlijk hebben personen met een hoog IQ gemiddeld genomen ook een beter inkomen en kunnen ze zich daardoor betere zorg en voedsel veroorloven.